Friday, August 9, 2013

Kidal satu keunikan

kidal??siapa kata orang kidal seorang yg cacat?haish ini yg aku marah...aku adalah seora kidal..segala perbuatan atau aktiviti yg aku lakukan kebanyakkan dilakukan atau dimulai oleh tangan kiri jika orang lain perasan. tapi kalau kita nk tahu seorang individu itu kidal ataupun tidak. bagi pemerhatian aku.seorang individu yg menggunakan tangan kiri mereka akan lebih selesa menggunakan jam di tangan kanan. manakala orang yg menggunakan tangan kanan akan memakai jam di tangan kiri.. kalau kau orang tak percaya cuba kau orang tengok org yg memakai jam di tangan kanan,adakah mereka kidal ataupun jika mereka memakai jam ditangan kiri adakah mereka menulis di tangan kanan.

Jom intai si kidal..ia amat berkait dengan otak. apakah ia?

Secara amnya kidal juga bermaksud lebih menguasai otak di sebelah kanan. Ini adalah kerana otak kita berfungsi secara menyongsang iaitu otak sebelah kiri menguasai bahagian tubuh badan yg. di sebelah kanan dan otak sebelah kanan pula menguasai bahagian tubuh badan yg. di sebelah kiri.
Otak sebelah kiri (cenderung menggunakan tangan kanan) menguasai kawalan pertuturan, bahasa, tulisan, lojik, matematik dan sains.
Otak sebelah kanan (cenderung menggunakan tangan kiri) menguasai kawalan muzik, seni, kreativiti, tanggapan, emosi dan kebijaksanaan.Dengan penguasaan otak ini adalah dikatakan individu kidal lebih bijak dari segi kreativiti dan seni berbanding mereka yg. menggunakan tangan kanan

jom ketahui info kidal.

1.  Hari istimewa utk. orang kidal adalah Hari Kidal Sedunia yg. disambut pada 13 Ogos setiap tahun.

2. menurut kajian si kidal tidak ada berkaitan dgn gen terhadap kedua ibubapa. tetapi jika kita intai,salah seorang daripada setiap ahli keluarga anda pasti ada yg kidal.rata2 nya setiap sebuah keluarga.

3. lebih ramai lelaki yg kidal jika hendak dibandingkan dgn perempuan.

kelebihan si kidal mereka akan kecenderu di dalam dunia hiburan dan kreatif.. namun keburukan kepada si kidal, mereka tidak percaya atau yakin pada diri sendiri. mereka juga terlalu sensitif dengan perasaan, mudah menangis dan tidak berapa suka berkongsi masalah dengan org yg kurang dipercayaai.

aku jugak kidal. dalam famili aku,aku seorang saja kidal yg lain semuanya kanan. dan aku lebih selesa memakai jam di sebelah kanan. so kepada golongan kidal jgn merasakan diri anda rendah. berbanggalah dengan apa yg dikurniakan oleh nya..

No comments:

Post a Comment